تجربه سالها تدريس در دانشگاه نشان داده است كه اساتيد از عدم انگيـزه دانشـجويان بـراي مطالعه و عملكرد در امتحانات وكسب موفقيت پايين آنها احساس نا رضايتي دارند. اين مساله به عوامل مختلفي بستگي دارد كه در نهايت كيفيت آموزش را به وجود ميآورد. عواملي چون ميزان تسلط علمي اساتيد به موضوعات علمي و نحوه تدريس آنها، كيفيت نگارش كتـابهـاي درسـي و رعايت اصول طراحي آن، فضاي آموزشي مناسب و استفاده از تكنولوژي آموزشي از آن دسـتهانـد.دانشجويان نيز دلايل خود را دارند. همزماني تحصيل با موقعيتهاي شـغلي و خـانوادگي و ضـعف حافظه را مهمترين دليل عملكرد ضعيف خود ميدانند. اما آنچه در اين ميـان مـورد غفلـت واقـع شده است، نحوه خواندن و مطالعه كردن است. آنچه آدمي را به انجام و تكرار يـك عمـل ترغيـب ميكند، كسب موفقيت و دريافت لذت ناشي از آن است كه مي تواند عليرغم موانـع محيطـي بـه تلاش خود ادامه دهد. به نظر مي رسد مهارت چگونه يادگرفتن كه اساس يادگيري است و بايد از سالهاي ابتدايي تحصيل، معلمان به دانش آموزان خود بياموزند، آموزش داده نميشـود. از طـرف ديگر شيوههاي تدريس سنتي نيز با علايق و سليقههاي فراگيران هماهنـگ نيسـت. بنـابراين امـريادگيري به سختي و بدون در نظر گرفتن و برانگيختن رغبت افراد صورت مـيگيـرد. بـه عبـارت ديگر خواندن به معني انجام عملي اجباريست كه صرفا هدف از آن كسب نمره براي قبولي اسـت.در صورتيكه اگر انواع راهبرهاي مطالعه و خواندن و زمان استفاده از هـر كـدام و نحـوه كنتـرل ومديريت احساسات و هيجانات به فراگيران آموخته شود، چه بسا بار سنگين رواني انتقال مطالب ازدوش معلمان و اساتيد كاسته شده و خودباوري و توانمندي را در فراگيران ايجاد نمايد. در دنيـاي امروزهدف از مطالعه صرفا كسب نمره قبولي و فراموشي مطالب نيست. بلكه در دنيـاي اطلاعـات معاصر، پردازش اطلاعات و استفاده كاربردي از آن و در نهايت توليد علم و حركت رو بـه جلـو درجهت توسعه همه جانبه فردي و گروهي هدف اساسي آموزش تلقي ميگردد. مولف بـا توجـه بـه نكات فوق ضرورت تاليف يك كتاب كـه بتوانـد پاسـخگوي نيـاز دانشـجويان و فراگيـران باشـد را احساس نمود. مخاطبين اين كتاب دانشجويان علـوم تربيتـي هسـتند كـه در مقطـع كارشناسـي مشغول به تحصيل ميباشند. از ناشر و دست اندكاران انتشارات جهاد دانشگاهي كه امكـان چـاپ اين كتاب را فراهم كردند، نهايت سپاسگزاري را دارم. اميد است كليه اساتيد و دانشجويان محترم با ذكر نكات اصلاحي خود اين كتاب را در جهت هر چه غنيتر شدن مطالب ياري رسانند.
بخش اول: مهارتهاي مطالعه/ 9
فصل اول: كليات مهارتهاي مطالعه/11
فصل دوم: آشنايي با راهبردهاي مطالعه/ 23
فصل سوم: آشنايي با انواع مهارتهاي مطالعه/61
بخش دوم/ 111
فصل چهارم: آشنايي با مهارتهاي خواندن/113
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
آموزش و پرورش
|